Continuare la Seria de expuneri a Protopresbiterului Theodoros Zissis (octombrie 2015) privitoare la Sfîntul și Marele Sinod din Creta. Cum că Biserica Ortodoxă trebuie să „de-criminalizeze” homosexulitatea. Tema „Contribuția Bisericii Creștin-Ortodoxe la promovarea idealurilor creștine ale păcii, libertății, fraternității, dragostei între popoare, și abrogării oricăror distincții rasiale”, a 10-a și ultima de pe agenda oficială inițială a Marelui și Sfîntului Sinod. Transcripția filmului în limba română: Acta Diurna® (va urma).

10. Și acum tema a zecea, care a cauzat mare tumult la ultimele consultări pre-conciliare (cele din 2009?): Contribuția Bisericii Creștin-Ortodoxe la promovarea idealurilor creștine ale păcii, libertății, fraternității, dragostei între popoare, și abrogării oricăror distincții rasiale. Trebuie să vă spun că tema aceasta apare formulată aci deoarece la ora cînd a fost formulată inițial comunismul încă nu căzuse – țineți cont că preparativele pentru acest sinod au început în anii 1960, consultările propriu-zise la începutul anilor 1970, iar comunismul a căzut în 1990. Deci cînd s-a discutat tema aceasta comunismul cu Uniunea Sovietică erau încă extrem de influente. Și așa cum cei mai în vîrstă dintre dvs poate își mai amintesc, sovieticii sînt cei care au insistat mereu și au impus mereu pe diversele agende internaționale Mișcările pentru Pace. V-il mai amintiți (la noi, în Grecia), pe Lambrakis cu Mișcarea lui pentru Pace? Striga, precum toți comuniștii, Pace! Pace! Pace comunistă ! Pace internațională ! Sovieticii au fost cei care prin intermediul bisericilor (ortodoxe) din țările lor – adică Bisericile Slave – au vrut ca să impună și au impus tema păcii în Ortodoxie. Eu am participat la acele lucrări inițiale pe tema aceasta și mi-l amintesc pe Mitropolitul Efesului, cel care deținea președinția atunci, zicîndu-mi : „Frate Teodore, nu insista atîta, lasă, nu face atîta agitație pe tema asta, pentru că ei – delegația din Uniunea Sovietică, adică – nu au de gînd să cedeze deloc la punctul ăsta, pentru că așa le-a poruncit statul, să includă neapărat tema asta pe agenda discuțiilor! Li s-a spus clar să nu se întoarcă fără să fi introdus tema păcii mondiale pe agenda discuțiilor (pre-conciliare)!” Și într-adevăr, tema a trecut fără mari probleme. În orice caz, tema aceasta rămîne încă și astăzi de actualitate, căci priviți la partea a doua a formulării de acum: abrogările segregărilor rasiale. Într-o consultare pre-conciliară ulterioară acesteia tocmai pomenite, s-a aprobat încă și o adăugare la formularea aceasta : „…și a tuturor celorlalte segregări”. Ce înțelegem de aci? Că trebuie să abrogăm nu doar toate segregările/deosebirile/distincțiile rasiale, dar și pe cele religioase. Iar acum, la ora la care vorbim, cu ocazia preparativelor curente pentru acest Sinod, se fac simțite eforturile de a introduce „…și a tuturor segregărilor sexuale” în formularea acestei teme (rumoare în sală). Adică formularea completă se dorește ca să fie : „Abrogarea tuturor segregărilor: rasiale, religioase și sexuale” (rumoare în sală). Într-adevăr, chestiunea aceasta a creat scandal mare – și tot scandalul acesta a pătruns pe internet – căci în textul final ei doreau să includă doleanța ca Biserica Ortodoxă să admită homosexualitatea! Să n-o „segregheze”, adică! Și să scrie acolo lucruri care să vină în favoarea homosexualilor! Biserica Rusiei mai cu seamă nu numai că a ridicat o opozție foarte puternică la lucrul acesta dar, din lucrarea Mitropolitului Pergamului – pe care nu am timp s-o prezint astăzi, o voi prezenta duminica viitoare – iată ce zice capul consultărilor preconciliare (Mitropolitul Pergamului) la Fanar – o să vedeți (ridică sus hîrtiile cu textul lucrării) este extrem de interesant, vom studia lucrarea aceasta duminica viitoare – Deci iată ce reiese din această lucrare – sper că nu am înțeles noi ceva greșit, nu ne putem da seama deocamdată – reiese că Biserica Rusiei ar fi zis așa: „Dacă tot discutați tema aceasta, dacă tot insistați să aduceți minoritățile homosexuale pe agendă, atunci vom avea noi grijă ca să introducem în text un paragraf care să permită legitimarea folosirii forței în contra acestor minorități sexuale.” Căci peste tot în mass-media rușii și cu Putin sînt prezentați ca mari persecutori ai homosexualilor. Se afirmă în mass-media că în Rusia cine îndrăznește să zică cuvîntul „homosexual” este trimis imediat în judecată! Reiese din lucrarea asta cum că reprezentantul Bisericii Rusiei, cu amenințări, zice că el nu-i poate condamna pe cei care folosesc violența contra homosexualilor. Noi ca teologi creștin ortodocși nu putem agrea/găsi justificare pentru așa ceva. Categoric condamnăm homosexualitatea, dar nu ne apucăm să-i violentăm, sau să-i adunăm grămadă și să-i băgăm la închisoare – se știe pe de altă parte că în unele țări, unde țin absolut la moralitatea poporului lor, ei fac acest lucru (țări în care homosexualitatea este act penal, cum a fost peste tot în lume, inclusiv în România). Deci, cu aspectul acesta, v-am oferit o privire succintă asupra agendei Sfîntului și Marelui Sinod, asupra acestor 10 teme de pe listă, care se vor discuta la lucrările Sinodului, măcar că există multe altele care au fost pe listă, dar nu s-a putut cădea de acord asupra lor și au fost scoase. Vă voi mai spune doar atît, și voi încheia pe ziua de azi. Sinaxa noastră a Clerului Ortodox și Monahal, în dezbateri împreună cu unii ierarhi, am hotărît, în vederea Sinodului ce se apropie, să dăm un răspuns, o viziune/poziție a noastră, oficială, ca ortodocși Trup al lui Hristos, asupra acestor teme. În scopul acesta vom organiza o conferință la care vom invita zece vorbitori, fiecare dintre ei cu sarcina de a se ocupa de cîte un punct de pe ordinea de zi a Sinodului. Comitetul organizațional deja a avut prima lui întîlnire, și m-au delegat pe mine să hotărărsc și să formulez cum să sune cele 10 teme. Avînd în vedere însă că la convorbirile pre-conciliare temele astea și cu formulările lor se tot prefac și se tot transformă – că ei mereu schimbă și pitrocesc vechile texte, între care unele totuși erau cît se poate de bine formulate – le tot transformă, ca să le „actualizeze”, adică să le facă și mai ecumeniste, și mai eretice. Exact asta fac ei acum, chiar la ora la care vorbim. (Să nu uităm că la ora prezentărior Părintelui Theodoros Zissis curtea supremă de justiție a SUA legalizase homosexualitea deja de 4 luni). Căci repet, la unele dintre acele texte nu ar fi fost nevoie să se umble deloc. Dar ca să se poată împinge lucrurile în direcția pe care ei o doresc, ei schimbă și ceea ce noi, în 1986, am socotit valabil. Și în scopul ăsta au creat o comisie sinodală aparte. Începînd cu mîine ( ? s-a spus cîndva în octombrie 2015) comisia aceasta se întîlnește pentru deliberări la Geneva. Evenimentul se numește așa : A cincea și ultima Consultare pre-conciliară pan-ortodoxă, și va dura o săptămînă. Comisia asta va lua decizii asupra tuturor punctelor pe care le-am discutat noi aci pînă acum, și va stabili oficial agenda finală a Sfîntului și Marelui Sinod, care texte anume se vor discuta acolo. Și anume, acolo se vor discuta cele zece teme pe care le-am prezentat aci, în afară de două. Căci s-a ajuns la concluzia și s-a hotărît că două dintre cele zece teme nu se pot discuta. Care teme, întrebați? Autocefalia și Dipticele! Căci autocefalia e treabă grea, iar despre Diptice, ce să mai vorbim! Oare ne imaginăm în ce hal am ajuns?! Nu sînt în stare să se pună de acord cu o soluție la tema Dipticelor (rumoare în sală)! Nu pot cădea de acord cine să fie primul, care să fie cel mai mare! Pe cînd Sfînta Evanghelie ce spune? Cine vrea să fie primul, să se facă cel mai de pe urmă! Iar noi, auziți! Nu putem cădea de acord care să fie primul! Cel puțin pînă la ora de față nu au fost capabili să rezolve punctul ăsta.

Am să vă înșirui acum cele zece teme pe care le vom discuta noi, Sinaxa Clerului Ortodox și Monahal, la conferința pe care o pregătim, în care să ne exprimăm poziția, din punctul nostru de vedere creștin-ortodox cu privire la toate acestea. La cele zece teme noi am mai adăugat-o și pe a unsprezecea. (Conferința a avut loc în martie a.c., la Pireu, ea e relativ bine mediatizată în limba română, pe internet. Titlul a fost: Sfîntul și Marele Sinod, pregătiri mari, fără așteptări. La ea a participat și PS Longhin Jar, de la Bănceni. A tradus în limba greacă pentru PS Longhin – care și-a ținut cuvîntul în limba română – Pr Matei Vulcănescu, ale cărui eforturi de luptă și mărturisire misionară sînt  pilduitoare.)

(va urma).

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s