NU ÎN STRADĂ: Părintele Eftimie Mitra: [Vînzarea Ortodoxiei semnată în] Creta nu se combate în stradă ci în cuvînt. Părintele Iustin, asemenea părintelui Calciu Dumitreasa sau altor mărturisitori din închisori au luptat în cuvînt, nu în stradă așa cum luptă partidele între ele. Totul trebuie facut canonic asa cum faceau Sfintii Parinti si nu dupa modelele lumesti. Lupta noastră trebuie să fie în Biserică, nu în stradă. [Manifestarea în stradă pentru Ortodoxie] e o formă [de acțiune] lumească și necanonică.

A aparut recent stirea ca un monah l-a blestemat pe patriarhul Daniel si pe ierarhii care au cedat semnand documentele ecumeniste in Creta. Pe facebook s-a creat o retea de chemare la protest in care este folosit numele parintelui Iustin Parvu. L-am contactat telefonic pe parintele Eftimie Mitra, unul dintre cei care s-a pronuntat public […]

A aparut recent stirea ca un monah l-a blestemat pe patriarhul Daniel si pe ierarhii care au cedat semnand documentele ecumeniste in Creta. Pe facebook s-a creat o retea de chemare la protest in care este folosit numele parintelui Iustin Parvu. L-am contactat telefonic pe parintele Eftimie Mitra, unul dintre cei care s-a pronuntat public impotriva oficializarii ecumenismului in Creta, intrebandu-l despre evenimentul anuntat:

-Ati aflat ca se pregateste un miting de protest prin care se condamna decretarea oficiala a ereziei ecumeniste din Creta?

-Am primit si eu cateva mesaje pe telefon in care se anunta asa ceva. Dar de ce intrebi? Era un numar necunoscut, tu mi-ai trimis?

-Nu eu am trimis, dar vroiam sa va intreb, noi ce sa facem?

-Sa stati in banca voastra. Cine organizeaza? Ce scopuri au? Ii cunosti pe organizatori?

-Nu-i cunoastem. Dar stirea a aparut si la televizor.

-Mai fratilor, nu mergeti. Organizatorii care nu-si dau numele sunt niste anonimi care ori cauta tulburare, ori isi revarsa tulburarea din ei prin fel de fel de subiecte, ori au interesul sa compromita pe cei ce s-au impotrivit in Creta dand impresia ca sunt niste turbulenti. Chestiunea din Creta nu se combate in strada ci in cuvant. Cuvantul vostru trebuie sa rasune cu putere si sa fie bine argumentat. Nu vedeti ca pana acum ecumenistii nu au venit cu nici un argument teologic prin care sa sustina compromisul facut de cei care au semnat? De ce? Pentru ca ei nu au argumente teologice. Ei spun ca sunteti niste razvratiti sau fundamentalisti, retrograzi sau fanatici si tot felul de expresii sub care sa-si ascunda inselarea in care se afla. Nici un argument teologic, ci doar abureli arhieresti prin care sa ne duca cu zaharelul sa ne faca sa credem ca acolo nu s-a schimbat nimic. Abia asteapta sa faceti o miscare gresita, sa faceti un gest de genul asta si sa va puna o eticheta prin care voi sa nu fiti crezuti cu toate ca aveti dreptate in ce spuneti. Eu zic sa nu mergeti acolo, ori e o cursa, ori e un exces de zel fara discernamant. Cu atat mai mult ca se ascund sub anonimat.

-Dar pagina de facebook care a pornit actiunea poarta numele parintelui Iustin Parvu. Se numeste “Sfantul Parinte Iustin Parvu”.

-Asa pot si eu sa fac un cont pe facebook cu numele lui Nicolae Ceausescu, dar asta nu inseamna ca fostul presedinte care acum nu mai e in viata ar fi deacord cu ce scriu eu pe pagina respectiva. Asa e si cu astia. Se folosesc de numele parintelui Iustin in mod necuviincios. Nu cred ca parintele Iustin ar fi fost de acord cu asa ceva. Parintele Iustin, asemenea parintelui Calciu Dumitreasa, sau alti marturisitori din inchisori au luptat in cuvant nu in strada asa cum lupta partidele intre ele. Fac demonstratii sa dea jos pe unul sau altul care le e incomod. Oamenii ies sau nu ies in strada in functie de cum recepteaza anumite mesaje sau slogane manipulatoare asa cum a fost recent mesajul de la Bucuresti cand unii masoni s-au folosit de victimele din clubul Colectiv ca sa isi rezolve probleme politice sau chiar impotriva Bisericii Nationale. Aia au avut un scop. Punct ochit, punct lovit. Asa fac ei, dar noi nu trebuie sa facem asa. Lupta noastra trebuie sa fie teologica, patristica, canonica. Totul trebuie facut canonic asa cum faceau Sfintii Parinti si nu dupa modelele lumesti. De aceea iti recomand si tie si la toti sa ignorati acele mesaje. Lupta noastra trebuie sa fie in Biserica, nu in strada. Asa faceau Sfintii Parinti.

-Dar oprirea pomenirii este canonica. Sunt unii parinti din Moldova care au intrerupt pomenirea ierarhului locului pentru ca a semnat documentul ecumenist in Creta.

-Da, este canonica. E o masura radicala, dar e canonica.

-Sunt unii care spun ca oprirea pomenirii ierarhului care a acceptat ecumenismul in mod oficial ar fi ruptura de Biserica. Prin semnatura lor au acceptat ecumenismul in mod oficial. Nu?

-Da. Asa este, au acceptat erezia ecumenista in mod oficial. In fata lui Dumnezeu ei vor raspunde pentru ce fac ei, iar noi pentru ce facem noi. Chestia cu despartirea de Biserica nu are nici o argumentatie. E o vorba aruncata asa pentru a convinge pe altii sa taca. Ce sa zica si ei altceva. Daca nu au argumente teologice spun ca acestia sunt rupti sau despartiti de Biserica. Asta nu are cum sa stea in picioare pentru ca eu au ramas in Biserica Ortodoxa. Nu au trecut la schismatici sau la secte. Culmea ca in Creta sectele si schismele sunt recunoscute ca “Biserici”, iar in cazul celor care intrerup pomenirea ii considera rupti de Biserica. E o contradictie flagranta. Ei si-au asumat cu curaj gestul lor. E o forma de marturisire mai radicala, dar canonica. Nu s-au rupt de Biserica.

-Patriarhul Daniel a semnat. A cazut si el in inselare?

-A semnat un document compromitator. Asta nu inseamna ca trebuie sa-l blestemam. E putin exagerat. prin asta nu facem altceva decat sa creem o prapastie care nu-si are rostul. Am mai spus mai omule, nu intelegi? Lupta noastra trebuie sa fie teologica, nu in strada sau cu blesteme. Nu sustin asa ceva. Intr-adevar ca patriarhul a gresit, dar lucrurile se pot indrepta. Traiesc cu convingerea ca la sinodul din toamna asta din Bucuresti, Biserica Romaniei va repara gresala facuta in Creta. Daca nu o vor face inseamna ca nu sunt sinceri cu ei insisi, cu propria lor constiinta, si nici cu noi.

-Dar iesirea in strada nu ar fi tot o forma de marturisire radicala?

-Nu. E o forma lumeasca si necanonica. Nu-si are rostul. Aprob pe cei care se lupta sa mai salveze ceva din ce s-a pierdut in Creta, dar nu aprob iesirile in strada si excesul de zel care duce la discreditarea unor persoane si tulburare inutila. Marturisirea poate fi facuta, cel putin momentan, prin scrisori, semnaturi sau alte forme in care sa se atraga atentia din punct de vedere teologic asupra lucrurilor si prin care cel ce vrea sa marturiseasca sa isi asume responsabilitatea pentru ceea ce face si spune.

-Putem posta pe blogul nostru discutia noastra?

-Daca credeti ca va foloseste, puteti. Asta este.

(Textul de mai sus este reproducerea unei convorbiri telefonice inregistrate)

sursa

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s