Pr.A. :- Parinte Hariton, fiindca Sfintii Parinti spun ca ”cel ce vrea sa se mantuiasca, cu intrebarea sa calatoreasca, atunci si noi, manati de acest indemn pentru mantuire am venit sa intrebam lucruri duhovnicesti privitoare la situatia care s-a creat acum in Biserica Ortodoxa si in fiecare Biserica locala.
In Biserica Romana toata ierarhia care a participat la acest Sinod au semnat. Noi nu mai avem de cine ne mai lega acum. Ei, cei care au semnat, s-au coalizat cu cei care au ramas in tara, ceilalti sinodali episcopi, si acum pur si simplu nu ai de cine te lega [nu mai ai nici un ierarh ortodox de care să te ții]. Asta-i framantarea noastra. Noi stim ca ereziile au fost in decursul veacurilor, dar acum ecumenismul, cum spune si Sf. Iustin Popovici, le face varf la toate ereziile. Ceea ce s-a intamplat, cum stie si sf.voastra si cum am aflat, ceea ce s-a intamplat in Creta, ei au atacat dogma privitor la Biserica. Pentru ca in Simbolul de Credinta in ultimile articole de la 7 la 12 este si textul ”Una Sfanta,Soborniceasca,Apostoleasca Biserica.” Indiferent de forma pe care au dat-o ei, ca zice ”Ortodoxia accepta denumirea istorica a altor biserici si confesiuni crestine eterodoxe”. Deci asa consideram, si asa cum spun mai multi, si ierarhii, Hierotheos Vlachos sau Serafim de Pireu, sau Athanasie de Limasol, Ieremia de Gortina, spun destul de clar ca indiferent de contextul care a fost, nu trebuiau numite biserici. Pentru ca biserica asa cum spun Sfintii Parinti, este Una! Celelalte sunt erezii!
Insa ei acum vor sa ne ia prin invaluire, ca ei totusi au luptat, mai ales ai nostri din tara, ierarhii nostri, ca au luptat pentru Ortodoxie si ca nu au schimbat dogme, nu au schimbat nimic. La toate Sinoadele, cum stim, ecumenice, lucrurile au fost destul de clare si precise. Si atunci, cand vedem aceasta confuzie si, mai stiu eu…, o lucrare duplicitara, nu ne ramane decat sa stam pe pozitia Sfintilor si Hotararilor Sinoadelor, eu ca persoana, pentru ca eu ma gandesc si cei care sincer doresc mantuirea, se tem de acel mare blestem al anatemei. Asta ar fi asa, in mare, referitor la problema bisericii, greseala care s-a facut acolo. Apoi, in acest sinod s-a hotarat si referitor la acest for omenesc, pamantesc [sau mai bine zis drăcesc] care este CMB, care este numit for fundamental [iar] bisericile care au intrat in el trebuie sa faca tot ce este posibil pentru a ajunge la unitate. Dar noi stim, si noi si sf.voastra si toti…, ca Biserica nu a pierdut niciodata unitatea cu capul ei care este Hristos. Intotdeauna a fost unita. Idiferent de numarul credinciosilor, ca-s mai multi, ca-s mai putini, intodeauna a avut aceasta unitate. Socotim ca si aceasta este o greseala socotind [C(onsiliul)M(ondial al)B(isericilor)] un for fundamental. Biserica Ortodoxa nici nu ar avea ce cauta acolo, pentru ca ea este ,cum stim, o institutie divino-umana, Dumnezeiasca si omeneasca si atunci ea nu trebuie sa se supuna unei organizatii pamantesti, unui for pamantesc. Cu atat mai mult, sa stea in aceasta organizatie, sa se supuna [ei] si in final sa caute ”unitatea pierduta”.

Pr.H. :-Precum spune sf.voatra, asa stand lucrurile, Biserica in istoria ei de 2000 de ani nu s-a inspaimantat niciodata [de nimic] mai mult decat de eres. Nu s-a infricosat de prigoana, nici de idolatri, nici de turci, cat s-a infricosat intotdeauna de eretici si de erezii. Prigonitorii scot mucenici, in timp ce eresurile, –cand sunt eretici in mijlocul bisericii si nu-i acuza Biserica, ci ii lasa… [faptul acesta] e un rau foarte, foarte mare [periculos, grav]. Pentru ca spune un proverb: ”toate cetatile cad din interior”. Sînt legaturi foarte clare cu New Age. Ecumenismul este o ramura a New Age (noua eră). Vor sa uneasca toate religiile.
S-a intemeiat in 1938, dar scopul lor, tinta lor, sa se uneasca toti crestinii si pe urma cu celelalte religii a fost cu mult mai in urma. De pe timpul lui Ieremia al III lea [?] s-a facut o enciclica, o scrisoare patriarhala catre toate Bisericile autocefale: Romania, Bulgaria, Rusia…., ca toate Bisericile sa inceapa legaturile catre unire. Prima scrisoare a fost in 1902. In 1920 Patrirhia de Constantinopol a facut inca o scrisoare de genul acesta. In aceasta a doua scrisoare in 1920, i-au numit deja pe anglicani, pe protestanti, pe catolici, i-au numit biserici. In 1923 a aparut schimbaarea de calendar. Nu s-a facut in toate patriarhiile ortodoxe, din 14 numai 6 au ajuns sa schimbe. Schimbarea calendarului a fost primul pas in desfasurarea ecumenismului. S-au impartit de atunci cu noul si cu vechiul calendar. Nu se consideră vechiul-noul caledar ca dogma, dar calendarul pe nou a creat ruptura, impartirea Bisericilor, a Patriarhiilor pe vechi, pe nou… de exemplu cand noi avem Craciunul, ceilalti au Sf.Spiridon…Ecumenismul a produs impartirea [ruptură în comuniunea membrilor] Bisericii Ortodoxe. Alti pasi care au fost in program sa-i faca, au fost sa faca rugaciunile in comun, casatoriile mixte, schimbul de studenti, sa mearga de la noi la ei, de la ei la ortodocsi…

Pr.A.: La noi,in Romania, cam din 2000 este in fiecare an saptamana de rugaciune ecumenica. Cred ca suntem singura tara din Ortodoxie cu astfel de lucrare care nu-i dupa Sfintii Parinti. Acum continuati, ca v-am intrerupt…!

Pr.H.-De o suta de ani se straduiesc sa faca unirea aceasta cu papa, cu ”biserica” catolica.
Sinodul acesta din Creta ce inteles are pentru noi? Are mare greutate pentru noi pentru ca sinodul acesta se considera legal pentru noi. Pana in prezent facea fiecare episcop in felul lui…rugaciunea…veneau aici… dar acum…La sinodul acesta, s-au recunoscut ca biserici si catolicii si protestantii, si care mai sunt…! Ca sa ne incurce insa, textul spune prima data ca se refera la [de]numirea istorica, ca si cum ar spune ca papa a fost episcopul Romei, o stim asta! Pana in secolul zece a fost, stim, dar dupa aceea nu a mai fost. Cand devine eretic cineva, iese din trupul Bisericii, nu este nici episcop, nici biserica nu are, nici sfintenie, [nici] preotie nu are. De zece secole nu exista pentru noi episcopul Romei. Noi nu primim aceasta numire istorica, pentru noi nu exista asa ceva! Spun ca nu au comuniune cu noi nici catolicii, nici protestantii, [pentru ca] sunt eterodocsi, adica au alte dogme, –dar le recunosc ca biserici [ceea ce este o anomalie].

Pr.A.:-Cand le recunosti asa ceva, le recunosti implicit taine, preotie, succesiune apostolica…
Nu-i o formulare clara! [au introdus-o]Ca sa le cada bine lor…!

Pr.H.-Asta nu-i duhul lui Hristos, asta numai duh dracesc poate sa fie!
Daca e biserica, nu e eterodoxa, daca e eterodoxa nu e biserica! Nu poate fi si una si alta! Simplu de inteles! Problema noastra este ca sinodul acesta a recunoscut ca toti acestia din Apus sunt biserici.
Asta inseamna ca toti cei care primesc aceste hotarari ale sinodului, nu cred in Simbolul Credintei Ortodoxe. Ca avem o singura Biserica! Cine nu crede ca e o singura Biserica nu crede ca este un singur Hristos! Hristos in care credem noi nu e [chipurile]acelasi Hristos de care vorbesc anglicanii, protestantii si alti…

Pr.A.: Nu mai are Adevarul! Hristos este Adevarul si Adevarul este Hristos!

Pr.H.: Ei nu cred in acelasi Hristos al nostru! Cu acestia nu avem nici Hristos, nici Biserica!
Asadar cei care cred in aceste hotarari ale sinodului, devin eretici!
Pentru ca nu cred in Simbolul de Credinta Ortodoxa. Noi ce sa facem?
Trebuie sa spunem, ca suflete in primul rand, pr.Antim, pr. Flavian, pr. Hariton, primim sau nu primim!?
Fiindca in Biserica suntem un singur trup: calugari, clerici, mireni, trebuie sa urmarim ordinea bisericeasca, fireasca. Asadar noi ca si monahi , ca si preoti, trebuie sa ne adresam, trebuie sa cerem socoteala episcopilor, si la cei care au semnat si la cei care nu au semnat. Sa spunem: ”Parinti Sfintiti, s-a intamplat aceasta! Sa ne spuneti, pentru dv. cum a fost acest sinod? Ortodox sau neortodox?” Noi, ca aghioriti asta am facut! Am facut o scrisoare catre Sfanta Chinotita, si dupa sinod sa faceti si dv sinaxe(duble) si sa ne spuneti.

Pr.A.-Dar, stati, aici e vorba de o parte din manastiri sau toate manastirile sau numai o parte din chilioti, cine a facut aceasta scrisoare?

Pr.H.:Chiliotii au facut! In Sf. Munte cei mai multi sunt chilioti! Intodeauna a fost asa.

Pr.A.: Dar ei pot sa sa spuna: noi oficial recunoastem numai cele 20 de manastiri, si ceilalti is niste razvratiti, fanatici…!

Pr.H.: Ca om construiesc aici, in minte… dar in fata lui Dumnezeu si in Biserica nu exista asa ceva!
Si Sf. Nicodim Aghioritul chiliot a fost!

Pr.A.:-Stiu asta ,dar am pus intrebarea tocmai pentru ca vad, in ansamblu, cum se intampla!
Ca lupta-i mai mult de la chilioti! Aici inca, sa ajute Dumnezeu si sa va intareasca, inca duceti lupta cea buna! La noi aproape is adormiti toti! Calugari, maici, egumeni! O framantare mai serioasa este mai mult la laici, la mireni. Acum reluati…!

P.H.:-Da, sa nu adaugam de la noi nimic, conform Sf. Parinti!
Spune si Sf. Evanghelie, daca ai ceva cu fratele tau sa mergi si sa-i spui: am ceva cu tine!
Daca nu te aude sa mai iei unul cu tine ca sa ai martor. Daca nici asa, spune-l in sobor.
Si noi facem la fel!
In scrisoarea asta nu suntem numai chilioti, sunt si din chinovii din manastiri. Exprimam toti Sf.Munte.
Si daca nu suntem nimic ca organizare, suntem membrii Bisericii!
Avem datoria si dreptul sa le cerem păstorilor nostri sa ne spuna daca mai cred drept sau nu!
Asta cerem, nu cerem nimic altceva!

Pr.A.:-Si daca ne duc pe calea mantuirii!

Pr.H.:-Asta-i drumul Sf.Parinti! Au raspundere in credinta toti membrii Bisericii, si un copil mic!
Ne-am straduit sa facem aceasta, asteptam chinotita sa faca sinaxa dubla, toti staretii, reprezentantii manastirilor, sa ne spuna dupa sinaxa asta daca sinodul a fost corect, ortodox sau nu.
Insa precum vedem ca se clatina lucrurile si in afara si inauntru, lasam o perioada de timp, cam o luna de zile. Daca nu iau nici o hotarare … tacerea lor inseamna ca au primit hotararile sinodului.
Dupa aceasta noi vom fi obligati sa aplicam canoanele Sf. Parinti de la sinoadele ecumenice.
Sfintele canoane ale Bisericii spun ca toti Sfintii Parinti ai Bisericii cand existau erezii au facut sinoade si dupa aceea au scos canoane. Au spus: asta-i ortodox, asta-i eretic! Sunt canoane care ne spun ce trebuie sa facem cu un episcop care a primit erezia. Asadar noi nu facem nimic de la noi, fiecare dintre noi nu poate sa spuna ca eu vreau sa fac asa, eu vreau sa fac altfel…Facem ascultare de Sfintii Parinti in Biserica. Exista un canon in Biserica al Sf.Mare Fotie, canonul 15, acest canon vorbeste foarte clar: cand un episcop propovaduieste public erezia, atunci preotul sau pastorul, inainte de judecata sinodului, poate sa intrerupa pomenirea respectivului. Si spune canonul ca cel care va inceta pomenirea episcopului este vrednic de lauda in Biserica si nu face schisma pentru ca se desparte de episcop, ci dimpotriva pazeste Biserica de schisma pentru ca desparte Biserica de erezie.

Pr.A.:-Ei or sa ne acuze ca am rupt Biserica, or sa vina si cu acuze de astea!

Pr.H.-Pot sa spuna ce vor… nu ne intereseaza ce spun ei, ne intereseaza ce spune Biserica!
De fiecare data cand mergeam la Constantinopol, l-au pomenit ca epicop al Romei (pe papa), unitatea ei au facut-o, ramane problema cu poporul acuma sa o faca!

Pr.A.-La noi la Iasi , (intrerupem oleaca…), cand a murit papa Paul Ioan al Ilea [2005] Mitropolitul Iasilor la Liturghie [actualul Patriarh Daniel] i-a facut vesnica pomenire si Trisaghion.

Pr.H.- Pentru asta…deci ei il socotesc episcop al Romei, s-a facut unirea! Adica in epoca noastra este foarte grosolan eresul. Si noi de un secol, ca sa nu facem probleme Bisericii, tot asteptam, poate nu-i greseala, poate…hai sa mai asteptam…! Ne indreptatim, sau ii indreptatim pe ei! Nu-i corect asa! Pentru ca sfintii niciodata nu au facut asa! Cand exista eres, rapid trebuie [eradicat]…Un exemplu ca sa intelegem: o mancare stricata care ne otraveste inauntru, ne intreaba trupul nostru daca sa vomitam sau nu? Imediat o scoate afara! Daca nu scoate afara otrava, merge in sange, merge la inima si moare! Cand intra un eres in Biserica nu trebuie sa-ti spuna episcopul sau patriarhul: stati, asteptati sa analizam noi, sa hotaram noi, sa vedem noi daca e bine sau nu-i bine! Pentru aceasta Dumnezeu si Duhul Sfant au prevazut canoanele Bisericii sa fie scrise, stampilate de Sfintii Parinti, de la Sfantul Duh adica, ca sa nu vina vreun episcop sa ne spuna: ce sa facem acum? Ce spune Biserica, ce spun canoanele, asta vom face!

”P. H.:-Exista acum si o alta inselare. Zic: ”de ce strigati acestea? Vreti informatii directe de la Dumnezeu?”
Acestia,care spun lucrurile acestea inseamna ca ei nu au citit si ei nu stiu ce inseamna Biserica.
Cand apare cate un eres de acesta nu o sa stea Dumnezeu in fata mea, sau sa-mi trimita vreun inger sa-mi spuna stai sa-ti arat eu cum sa faci! Fa ascultare de Biserica, ce spun Sfintele Canoane!

P.A.:-De Sfinti! Ca ei pot sa zica ca ei sunt Biserica! Episcopii pot sa zica: dar noi suntem Biserica!

P.H.:-Cand spune un episcop:”eu sunt Biserica!”, este papist! Sfintii Parinti niciodata nu au spus ca ei sunt Biserica, ci au spus Hristos este Biserica! Episcopul e icoana lui Hristos. Este icoana lui Hristos atunci cand aplica Simbolul de Credinta. Nu spunem nimic de la noi, ce spune Biserica [acelea le spunem].

P.A.:-Ei, si cu CMB, si aceea o mare greseala …ce s-a hotarat acolo!
I-am cerut Mitropolitului nostru sa facem niste demersuri ca sa iesim, ca Biserica, din acest for omenesc. Si i-am spus de Georgia, de Bulgaria, cum s-a intamplat in Georgia cu stareti care au intrerupt pomenirea Patriarhului …Si a spus ca…incet, sa mai avem  rabdare!
Cata rabdare? Zice: o sa iasa Grecia si pe urma poate o sa iesim si noi…
Numai presati din spate daca s-ar putea…!

 P.H.:-Cine sa-i preseze?

PA.-Masele, credinciosii![Că]Ei [episcopii nostri români] sunt presati din spate de alte…de forurile acestea oculte ca sa ramana acolo! Deci, in concluzie, la noi e critica situatia. In Romania nu avem de cine ne lipi, de un episcop [ortodox]!
Eu i-am spus Staretului [de la M-rea Bistrița]si Mitropolitului [Teofan] ca daca nu se dezic de hotararile sinodului din Creta nu o sa-i mai pomenesc, nici pe el, nici pe Mitropolit, si raspunsul lor a fost, mai ales al Mitropolitului a fost: ”vedeti ce spun athonitii, vedeti ce spun ierarhii care nu au semnat, cum este Hieroteos Vlachos, si daca ei vor intrerupe pomenirea Patriarhului Constantinopolului, atunci ma dezic si eu de ceea ce am semnat acolo!”Eu i-am spus Mitropolitului:”I P Sfintite, acum, sa-mi fie cu iertare, in Athos nu mai este un Sf. Nicodim Aghioritul, nu mai este un Sf. Grigorie Palama, nu mai este un Sf. Paisie Aghioritul, sunt si ei …parinti, si nu mai sunt un reper. Daca ei nu vor intrerupe pomenirea noi ce facem? Nu trebuie sa vedem asta in lumina invataturilor Sf. Parinti?”
Si el a zis: ”dar voi, dupa cum vad, ii cinstiti numai pe sfintii din vechime!”
Si i-am spus:”I.P.Sfintite, dar Sf.Iustin Popovici e sfant din vechime? El spune despre ecumenism ca e erezia tuturor ereziilor! Si ceea ce s-a intamplat la Creta a legalizat Ecumenismul! Sau ce spune, de la noi Sf. Paisie Velicikovschi, la fel infiereaza pe papistasi!”

P.H.:-Asta sa imprastiati la oameni, sa stie poporul!

P.A.:-Cu ce?

P.H.:-Lucrurilea acestea, si contra papei, si ce spun Sf.Parinti…!

P.A.:-Am spus de astea…de ani de zile, si in Sihastria, acum de 8 ani de zile de cand sunt in Bistrita, am pus pliante de acestea gratuite, asa…!

P.H.:-De aici incepe…de la popor!

P.A.:-Poporul e cam adormit! Stiti ce se intampla? Mitropolitul a zis asa:”hotararile de la sinodul din Creta vor fi preluate de pliroma Bisericii, adica de crestini,le vor asimila in 6-7-8 ani!”
Dar zic: ”IPSfintite, pliroma e adormita! La Radio Trinitas, la TV Trinitas se da Liturghia in fiecare zi. La terminarea Liturghiei spune: astazi in Biserica Ortodoxa se praznuiesc sfintii cutare, cutare…! In biserica catolica se praznuiesc sfintii cutare, cutare…! Ce reactie sa mai aiba pliroma? Ei deja zic: pai si catolicii is biserica, si ei au sfinti!”
Si a spus [cu viclenie drăcească, evident]:”nu am stiut, o sa spun la Bucuresti!” Pe urma i-am zis: suntem singura tara cu saptamana de rugaciune ecumenica unde se roaga ortodocsii cu catolicii, reformatii, monofizitii, anglicanii… si atunci daca crestinii vad la televizor lucrurile acestea spun”da’ce-i rau sa ne unim?”
Si apoi zic, IPSfintite, in facultati de teologie se preda din manual de ecumenism! Ora de Ecumenism!
Si atunci, insasi preotimea este adormita pe tema asta! Si atunci pliroma dimpreuna cu preotii ce vor accepta? Ecumenismul! Unirea!

P.H.:-Au lucrat foarte mult, mare paguba…! Daca vrem in fata lui Dumnezeu, sa nu ne judece, si sa nu ne judece si Sfintii, noi trebuie sa spunem: GATA! S-A TERMINAT!
Trebuie sa urmam numai pe Sf.Parinti, canoanele sfintelor sinoade!

P.A.:-”Unii, ca persoana mea sau altii, si sunt putini acestia in Romania, nu vor avea alta cale decat iesirea din manastire. Ca nici nu mai poti sta! Deci calea retragerii …! Daca am avea stareti care sa fie impreuna cu obstile dupa gandirea sfintilor ar fi o lupta in comun, dar asa nu este…!
Si durerea mare… inca sunt crestini care sunt framantati de lucrurile acestea sinceri pentru mantuire si intreaba: ce fom face, unde ne mai spovedim, unde ne mai impartasim, unde mai mergem la Liturghie? Asta-i durerea mare! Le-am spus: fratilor, daca o sa fie… o sa ajungem ca Sf. Maria Egipteanca. Nu a avut nici icoana, nu a vut nici anafura, nici aghiasma, nici biserica ,nici preot, nici spovedanie, nici Liturghie, nici …nimic! Pocainta, lacrimile si celelalte ne unesc cu Hristos! Le-am spus si lucrurile acestea, mai ales unor ucenici de-ai mei.

P.H.:-In aceeasi idee suntem, cu aceleasi probleme, in aceeasi situatie suntem si noi!
Romania, Grecia, suntem in unire din punctul acesta de vedere. Biserica acum… Sa va spun ceva frumos de la la SF. Grigorie Teologul: Dupa sf.Constantin, a venit la domnie fiul lui, Constantiu. Aproximativ 20 de ani dupa primul sinod, cand l-au acuzat pe Arie. In Constantinopol, pentru 50 de ani, nu au existat ortodocsi. Nici episcop, nici preot, erau putine familii…Nu numai Constantinopolul, ci si Asia Mica. Deci inima Ortodoxiei a fost Capadochia, Sf. Vasile cel Mare, pentru aceasta acum intelegem de ce in timpul Sf. Vasile cel Mare multi nu voiau sa se faca episcopi, a fost Sf.Grigorie Teologul care a vrut sa se faca isihast, pustnic. Sa nu ia satele si zona aceea, sa nu le ia arienii. Dupa Constantiu a fost Valens care a fost arian, si a trimis un general la Sf. Vasile sa-l preseze sa devina arian. I-a zis:
”-De ce nu tii credinta imparatului?”
”-Pentru ca eu sut ortodox!”
-”Nu te infricosezi ca pot sa-ti iau toata bogatia ta?”
”-Inainte sa mi le iei tu, le-am dat pe toate! Am rasa asta si putine carti”
”–Nu te infricosezi ca te trimit in exod?”
”–Unde voi pleca, exista Dumnezeu!”
”–Nu ti-e frica, ca am sa-ti tai capul?”
”–Asa de bolnav sunt si de slab ca daca numai asa..imi faci,cad jos si mor!’
A zis apoi:”-Mai,pentru prima data imi vorbeste astfel un episcop!”.
”-Prima data vorbesti cu episcopul [cel adevarat]!”
Asta lipseste astazi: episcopii lipsesc!
Cand a murit Sf. Vasile, i-a dat [mai inainte de ultima suflare] porunca Sfintului Grigorie Teologul sa nu plece in pustie, sa plece in Constantinopol sa invie Ortodoxia. Si a facut ascultare. A plecat in Constantinopol, acolo era numai o familie cunoscuta, o verisoara de-a lui casatorita cu cineva din autoritati. A mers acolo, l-au primit si il intreaba unde vom face sf.Liturghie? Nu avem nimic aici, nici biserica…!
Le-a zis: trebuie sa facem sf. Liturghie!
In afara casei aveau o gradina. Vede acolo un depozit de lemne. Zice:acolo ce-i?
Zice: ”un depozit de lemne!” Zice:’Curatati-o sa devina biserica!” Si au facut Liturghia acolo!
Acolo se numeste Biserica Sf. Anastasia. In depozitul acela de lemne s-au pus bazele, cumva, ale teologiei pe care o citim noi astazi. Pentru Sf. Treime, pentru Sfantul Duh…
Incet, incet crestinii au prins curaj si s-au adunat.
”-Nu avem nimic, toate ni le-au luat ereticii!”
”-Nu va suparati, nu va nelinistiti, ereticii au bisericile, ca si cladiri, nu au pe Duhul Sfant! Noi Il avem pe Hristos!”Adica ei au luat cladirile si noi Il avem pe Hristos!

P.A.:-Din Cer nu te poate scoate nimeni!

P.H.:-Sa nu ne uitam ca ne da afara, ca nu avem unde ne duce! Sa nu ne uitam la asta! Hristos ne va calauzi, in mainile Lui suntem! Biserica a trecut de foarte multe ori prin ceea ce trecem noi astazi si au ramas foarte putini ortodocsi. Si cu iconoclastii, cei mai multi episcopi au fost…
Sa nu ne infricosam, sa nu ne infricoseze nimeni ca unde vom merge, nu am manastire, pentru ca bucuria pe care o avem… nu ne mai trebuie nimic!

P.A.:-Pentru noi e mai simplu! Crestinii se framanta, cine le va mai boteza copii, cine va mai cununa tinerii, cine le va mai ingropa mortii, asta-i framantarea lor!
Deci, orice ar fi, acesta este si un imdemn de la sf.voastra, sa mergem cu Hristos inainte!

P.H.:-Da parinte! Sa avansam conform Sfintilor Parinti! Eu personal nu pomenesc Patriarhul. De trei ani, la chilie! Dupa sinod nu merg nicaeri! Daca ma duc, nu voi pomeni! Sf. Parinti spun clar, nu ca as vrea sau n-as vrea sa o fac! La 1274 Mihail Vekkos a vrut sa faca unirea la Lion cu catolicii si parintii aghioriti au scris o scrisoare de 21 pagini, toate le-au spus dupa Sf.Parinti, toate le-au scris acolo. Atunci pomenea pe imparat si pe urma pe Patriarh! Au zis: vom opri sa va pomenim pentru ceea ce faci cu papa, si au scris in scrisoare cand pomenim noi pe episcop ce insemnatate are. Si poporul .si preotul! Din inceput, de la Sfintii Apostoli, pomenirea episcopului, a ierarhului, inauntu, la sf. Masa este comuniunea cu credinta episcopului! O considerau comuniune cu credinta ierarhului! De exemplu eu cand il pomenesc pe Bartolomeu inseamna ca eu am aceesi credinta cu Bartolomeu! Nu exista sa explici altfel! E idee absoluta, clara, nu exista alt inteles! Absolut inseamna perfect, nu exista alt inteles, nu poti sa o dai stanga, dreapta! Nu exista. Deci, inca o data, pomenirea Patriarhului de catre preot si de catre popor in Biserica reprezinta, eu ca preot si ca popor, sunt in aceeasi credinta cu ierarhul pe care il pomenesc.

P.A.:-Daca el are o credinta dreapta sunt in comuniune adevarata cu el si cu Cerul, daca are o credinta rea sunt in aceeasi credinta cu el spre pierzare!

P.H.:-Da, ma molipsesc si eu de la el! Cum spunem noi acum in Sf.Munte: il pomenesc, nu am treaba cu el da il pomenesc! Sfintii Parinti nu binecuvinteaza acest lucru! Cand pomenesc numele lui sunt in acelasi nume cu el, am aceeasi credinta cu el! Dupa axion, intai pomeneste Doamne…episcopul nostru care marturiseste Adevarul! Acolo sunt ingerii…intreaba: mai preote, dar care episcop spune Adevarul
de care spui tu aici? Eu sa fac ascultare!?

P.A.:-Ascultarea-i de Hristos! Cum au spus Sf.Apostoli: ascultarea e mai mult de Dumnezeu decat de oameni.

P.H.:-Zice si o istorioara: in 1924 cand a fost schimbarea de calendar, au oprit pomenirea Patriarhului de atunci tot Sf.Munte, numai o manastire a mers pe nou, Vatopedu!
Au inceput incet, incet, sa trimita Patriarhului cate o scrisoare, sa trimita comisii incoace si incet, incet cate o manastire, cate o manastire, au ajuns, nu toate, dar majoritatea s-a intors[? v. filmul pt conformitate]. Noi spunem catre Europa: noi nu tradam Ortodoxia, noi spunem despre Ortodoxie in Europa! 50 de ani, pana in’ 74, nu au pomenit pe Patriarh. Zicea Pr.Paisie cand a ajuns la Esfigmenu spunea numai de trei ani, dar el nu pomenea mai de mult, la Esfigmenu nu au pomenit deloc…Nu o sa vorbim numai de Sf. Paisie Aghioritul, Sf. Munte era plin de sfinti atunci. Toate Liturghiile savarsite 50 de ani aici, nu au fost valabile? Multi spun ca daca nu pomenesti Patriarhul nu-i valabila Liturghia. Intelegeti? E vrajmaseasca treaba asta! Ca sa se teama preotii si sa-l pomeneasca! Pr. Dionisie [Ignat, de la Colciu]…

P.A.:-Stiu! Chiar eu am slujit acolo o data sau de doua ori, si mi-a zis: parinte, te rog sa nu pomenesti pe nume pe Patriarh!

P.H.:Cand au mers tinerii la Vatoped, Efrem egumenul si cu Iosif, printr-o porunca de la Constantinopol, pentru ca pr. Dionisie avea un nume bun, i-a spus ca din momentul acela sa-l pomeneasca pe Patriarh. Adica au gasit un moment potrivit, si de atunci pomenesc. Pe timpul pr Dionisie, l-a chemat la manastire si a inceput sa-i spuna si staretul Efrem ca, sa nu se scandalizeze parintii, sa avem pace aici…sa incepeti sa-l pomeniti pe Patriarh. Si i-a zis pr.Dionisie: am fratii acolo, o sa discut cu ei si o sa va anunt. Nu a spus ca o sa-l pomeneasca.
Si i-a zis parintelui Ioan Sova, parinte uite mi-a zis manastirea sa-l pomenim pe Patriarh, si il intreaba: parinte ce spui? – ”Nuuu,bree!”

”Pr H.:-Aplecat in alta zi la manastire si ii zice:”sa-ti spun despre asta, ce m-ai intrebat! (Si Efrem era bucuros, ca o sa-i spuna `da`!)
Am gandit si am analizat despre asta, cu pomenirea…!”
Si scoate din buzunar cheia mare de la Chilie, si ii zice: ia cheile, noi nu -l pomenim!
Si Efrem zice: nuu, Gheronda, stai linistit, lasa…!

Pr.A.:-Ai vazut hotarare?

Pr.H:-Multi romani au fost in Kapsalla, pr. Fanurie, pr.Trifon, pr. Mina…, si nici unul nu a pomenit!
Azi am pierdut Traditia …si le e frica…!

Pr.A.:-Dar cu nadejdea tot Sus!

Pr.H.:-Si asta a fost pentru calendar! Dar daca ar fi fost situatia asta… ce ar fi facut astazi ?

Pr.A.:-Si [încă] calendarul nu-i dogma!
Parinte, multumim din suflet! Cu smerenie va spun, m-am folosit de pozitia ferma si sa ajute bunul Dumnezeu sa ridice mai muti! Nu va spun pentru slava desarta, sa ridice mai multi din Athos asa, cu gandirea si pozitia pe care o aveti! Sa ajute Dumnezeu si in Romania sa se ridice oameni care sa se lupte. Am cam murit! Va spun, e un duh de amortire…de…!

Pr.H.:-Credinta si dragoste!Pentru Dumnezeu si Biserica!Nimic altceva!
Pentru slava lui Dumnezeu si pentru Ortodoxie! Asta ne da putere sa marturisim! Si nu te infricosa de nimic! Nu fac nimic pentru mine, sunt obligat sa fac asta! Credinta e temelia!

Pr.A.:-Si inca o rugaminte! Pentru Dumnezeu,sa nu ma uitati si pe mine pacatosul, o sa va pomenesc si eu in slabele mele rugaciuni! Antim!
Sa ne iertati ca v-am rapit din timpul…

Pr.H.:-Cand mai veniti in Sfantul Munte sa treceti iar pe aici!”

♣ Sfarsit si lui Dumnezeu lauda! ♣

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s