Gheron Sava Lavriotul – răspunsuri la întrebări și îndemn la mărturisirea credinței – Sinaxa de la Satu Mare, 19 mai 2018

Gheron Sava Lavriotul – răspunsuri la întrebări și îndemn la mărturisirea credinței – Sinaxa de la Satu Mare, 19 mai 2018

Pe vremea Sfântului Maxim Mărturisitorul nu mai exista niciun episcop ortodox, ceea ce înseamnă că Sfintele Taine nu se mai săvârșeau niciunde. Cine reprezenta Biserica?

Gheron Sava: Această întrebare sau prilejul oferit de ea ne arată că nu există Taine invalide dacă nu a avut loc o caterisire prin Sinod. Sfântul Maxim Mărturisitorul a dus lupte pentru a avea loc un Sinod ortodox, ca să înțeleagă episcopii erezia care exista și să plece ereticii din Biserică și ortodoxia să strălucească din nou. Și acest lucru s-a și întâmplat. Nu au avut loc hirotonii sau rehirotonii ca să facă alți episcopi și alți preoți și desigur, mulți episcopi care au luat parte la Sinoade erau eretici în vremea aceea. Însă, și-au înțeles greșeala și au revenit la ortodoxie. Deci, ei, din moment ce au căzut în erezie și apoi și-au revenit, au fost caterisiți în mod automat și apoi și-au revenit tot în acest mod?

Încă un lucru pe care l-am spus de la început: Există aici cu noi preoți care au întrerupt pomenirea după o anumită perioadă după Sinodul din Creta. Aceștia și-au pierdut preoția pentru că a existat această perioadă între Sinod și întreruperea pomenirii?

 

Hotărârile Sinoadelor nu sunt ale oamenilor, ci ale Duhului Sfânt. Considerând că nu mai este nevoie de un Sinod ortodox, oare nu se hulește împotriva Duhului Sfânt? Este vorba despre cei care spun că nu va mai fi cu siguranță un Sinod ortodox.

Gheron Sava: Considerând că nu mai este nevoie de un Sinod ortodox, se hulește cu siguranță Duhul Sfânt. Așa cum a fost hulit Duhul Sfânt la Sinodul din Creta. Acolo, în Creta, ei ce au hotărât, în esență? Au anulat sistemul sinodal al Bisericii. Atunci au hotărât 10 patriarhi, iar acum vin 1, 2, 5, 10 monahi și preoți și spun că aceștia nu au har. Așa cum acolo au hotărât 10 patriarhi, așa acum hotărăsc 10 preoți.

Singurul lucru pe care noi trebuie să-l facem și nimic mai mult, este întreruperea comuniunii cu ereticii. Dacă toți vor întrerupe pomenirea veți vedea că toți vor reveni la ortodoxie. Vă puteți închipui cum ar fi fost ca toți să întrerupă pomenirea: toți preoții și mirenii? Pentru că episcopii nu se tem de Dumnezeu, dar se tem de popor, dacă poporul ar fi întrerupt pomenirea lor, s-ar fi întors și ei la ortodoxie.

 

Cei ce au fost la Roman, i-au numit eretici pe cei ce sunt în erezia ecumenistă sau Sfinții Părinți și Sinoadele au hotărât acest lucru?

Gheron Sava: Nu spunem nimic de la noi. Tot ceea ce spunem este stabilit de către Sfinții Părinți.

 

Referitor la un proiect de rezoluție ce a avut loc la Orășeni – sunt unii care spun că nu sunt nici cu o tabără, nici cu alta, ci sunt cu Sfinții Părinți. Întrebarea este: Poate exista adevărul la cei care sunt oarecum neutri, spunând că ei sunt cu Sfinții Părinți, dar fără să arate cu care învățături concrete ale Sfinților Părinți sunt ei?

Gheron Sava: Desigur, nu se poate ca să fie cineva neutru și să spună ceva, așa, doar la modul general, că este cu Sfinții Părinți. La sinaxa de la Roman, am vorbit în general despre episcopi și despre preoți. Și am spus că nici episcopii, nici preoții nu mai pot să facă iconomie referitor la această problemă. Ne-am referit cu numele la doi episcopi din Grecia, care sunt considerați tradiționaliști, anti-ecumeniști: mitropolitul Serafim de Pireu și mitropolitul Ierotei de Nafpaktos. Când a venit mitropolitul Ierotei în România, în 2017, a spus poporului român să-i urmeze pe episcopii români pentru că aceștia sunt ortodocși. Mitropolitul Ierotei a semnat documentul – a circulat o broșură, „Către popor” se numește. A semnat această broșură a Sinodului, în care tot Sinodul Greciei este de acord cu Sinodul din Creta, așa cum a semnat-o și mitropolitul Serafim de Pireu. Și unii susțin că, de vreme ce acești episcopi susțin despre ei înșiși că sunt anti-ecumeniști, ei ar fi de fapt cu adevărat ortodocși.

Însă, despre acești episcopi și preoți care spun că sunt în cuget ortodocși, noi am spus că sunt de fapt ecumeniști. Au trecut aproape doi ani de la Sinodul din Creta. Trebuie ca fiecare din noi să luăm atitudine, deja este târziu. Adevărul este că toți cei care pomenesc episcopi eretici, sunt și ei căzuți în erezie.

 

Părintele Antim a dat un comunicat către ucenici, în care zicea că nu mai este duhovnicul părintelui Ioan și al lui Mihai-Silviu. Considerați că părintele Antim și ucenicii lui ar trebui să se dezică și de proiectul de rezoluție al lui Mihai-Silviu Chirilă, de semnatari și de învățătura greșită a părtășiei la erezie și de cei implicați în cadrul ei, pe care în mod indirect o acceptă (o acceptă în sensul că nu se dezice) ?  

Gheron Sava: Pentru faptul că părintele Antim a dat acest răspuns că nu se mai spovedesc la el părintele Ioan și fratele Mihai-Silviu, se subînțelege că nu este de acord cu învățătura pe care o urmează aceștia. Însă, părintele Antim nu vrea război, nu vrea probleme și de aceea merge mai încet, mai moale. Însă asta înseamnă de fapt: faptul că nu îi mai primește și nu îi mai spovedește, înseamnă că nu e de acord cu ceea ce ei spun.

Noi l-am așteptat astăzi și pe Mihai-Silviu Chirilă să vină aici să vorbim, așa cum am vorbit și cu părintele Ioan Miron. Noi vrem cu toți să vorbim, nu numai cu unul sau cu altul, inclusiv cu PS Longhin. Vrem să vorbim deschis lumii, ca să vadă lumea care este adevărul. Noi nu spunem nimic de la noi, îi urmăm pe Sfinții Părinți și ce spunem, spunem doar din scrierile lor. Cu ajutorul lui Dumnezeu, scopul nostru este să continuăm pe drumul acesta.

 

Părintele Andrei: Am fost acuzați că la Roman noi am făcut tot poporul român eretic și îl rugăm pe Gheron Sava să dea dezmințire în acest sens, pentru că mulți dintre mireni s-au smintit și fac tot felul de comentarii.

Gheron Sava: Noi, la Roman, am vorbit în principal despre episcopi și preoți și am spus că episcopii și preoții ecumeniști îi conduc pe credincioși în erezieExistă mulți mireni care nu știu încă ce s-a întâmplat. Nu putem să-i acuzăm pe cei care nu știu încă ce s-a întâmplat că sunt eretici, însă trebuie să-i informăm pentru ca ei să se îndepărteze de erezie. Și aici este iconomia pe care o facem. Pe de altă parte, părintele Efrem ne spune că cei care sunt cei mai duri, mai aspri, ne acuză că băgăm erezia în ortodoxie. Însă, iconomia trebuie să o facem așa cum trebuie. Nu putem să spunem că avem episcopi ortodocși, doar pentru că vorbesc ortodox. Acesta este lucrul pe care ei nu-l acceptă. Însă, când e vorba de mireni care nu știu ce se întâmplă, cu ei trebuie să facem iconomie, să îi informăm, să afle ce se întâmplă. Și atunci trebuie să hotărască și ei ce vor face. Acolo facem iconomie, nu în altă parte. Cred că suntem foarte clari în ceea ce spunem. Și încă un lucru: noi nu forțăm, nu obligăm pe nimeni să facă ceva, noi spunem ce fac Sfinții, ce trebuie să facem noi ca să îi urmăm pe Sfinții Părinți și să Îl mărturisim pe Hristos. Mărturisirea nu este un drum ușor. Majoritatea preoților și monahilor de aici deja au fost prigoniți. Părintele Elefterie a fost caterisit, părintele Ciprian și atâția alții. Noi am fost dați afară din mănăstiri. Monahiile sunt date afară din mănăstiri. Nu este ușor drumul mărturisirii, este unul de răstignire. De aceea ne aflăm aici.

Din păcate a fost dat un anunț la Bănceni, pe care l-au preluat și alții, să nu vină nimeni la această sinaxă. De ce? Spunem ceva eretic? Nu suntem împotriva ecumenismului? Am spus vreodată că nu mai există Taine în Biserică? Am spus ceva eretic? Ceea ce facem noi nu este o voce ortodoxă? Unde greșim noi, în ce punct greșim? Potrivit acestora care ne acuză, noi greșim pentru că vorbim – ei, de fapt, vor să ne astupe gura.

Sfântul Grigorie Palama spune despre diavol, că diavolul intră în Biserică prin erezie și că diavolul iese din Biserică atunci când poporul este informat despre erezie. Acesta este lucrul pe care trebuie să îl facă episcopii și preoții. Unde sunt aceștia? Noi vom continua să facem aceasta, nu este posibil să ne închidă gura, suntem de acord cu dialogul cu oricine vrea, care este însă bine-intenționat și numai cu argumente patristice. Iar dacă noi greșim undeva, punem metanie, cerem iertare. Însă, ați văzut astăzi, că părintele Ioan nu a avut niciun argument și cu toate acestea, a rămas tot la ideile lui. De aceea noi vom continua să vorbim, cu ajutorul lui Dumnezeu, lucru pe care trebuie să-l faceți și voi.

Trebuie să înțelegem un lucru: Mulți zic: când va avea loc un Sinod, dacă va avea loc un Sinod… Au înțeles că trăim anii de pe urmă? Așa cum a început Biserica, tot așa se încheie. Este turma cea mică. Nu ne interesează cantitatea. Bine ar fi fost ca toți creștinii ortodocși să fie cu adevărul. Pe noi nu ne interesează să avem adepți, nici să spunem că noi avem adevărul. Adevărul îl avem, adică îl mărturisim pentru că îl demonstrăm, îl spunem. Iar adevărul este că vrem să rămânem lângă Hristos. Trăim în vremea mărturisirii și peste puțin timp va fi nevoie să mărturisim și cu sângele nostru. Deja ies și sunt impuse încet-încet actele electronice, un subiect despre care aproape nimeni nu vorbește. De aceea trebuie să ne pregătim cu rugăciune, trebuie să ne pregătim cu dragoste și cu post și cu toate virtuțile pe care ni le dă Hristos, dar în principal să ne pregătim prin mărturisirea de credință. Să cerem de la Sfinți și de la Maica Domnului să ne dea putere ca să putem să Îl mărturisim pe Hristos. Acesta este lucrul pe care îl urmărim. Ne bazăm pe Sfinții Părinți, Îl mărturisim pe Hristos și în felul acesta ne putem mântui. Cu ajutorul lui Dumnezeu, noi nu ne vom opri să vorbim, iar alții vor încerca să ne oprească. Lucrurile acestea noi am ținut să le spunem. Vă cerem să ne pomeniți în rugăciunile dumneavoastră și vă transmitem rugăciunile părinților din Sfântul Munte.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s